Waarom preventie?

Het lijkt vanzelfsprekend, maar wist je dat een preventiebeleid voeren, wettelijk verplicht is vanaf de eerste medewerker die je in dienst neemt? Niettemin zijn er ook misverstanden die de ronde doen wanneer het gaat over veiligheid en preventie.

1.
Het is verplicht

Dat klinkt als een hele rompslomp aan paperassen waar toch niemand ooit naar kijkt.’ Als ondernemer klinken extra papierwerk en regels helemaal niet aantrekkelijk. Dat begrijpen we maar al te goed - je hebt immers andere dingen aan je hoofd.
Daarom maken wij er een erezaak van om een aantal taken uit handen te nemen, qua papierwerk, qua voorbereiding etc.

Wij kunnen je bijvoorbeeld ontzorgen als er een controle (bv. vanuit een overheidsinstantie) plaatsvindt. Nog het liefst helpen we jou verder vooraleer er sprake is van een controle. En in het geval van een negatieve uitkomst van dergelijke controle, begeleiden we je tot de nodige maatregelen zijn genomen.

2.
Het brengt wel degelijk  op

‘Onze mensen hebben daar geen boodschap aan’. ‘Veiligheid’ en ‘preventie’ willen meer zeggen dan op bepaalde plekken een pictogram plaatsen en rapporten bijhouden. Het gaat over het welzijn van je medewerkers.
Gezonde collega’s op een aangename werkplek. Bij het rendement van deze combinatie moeten we geen tekening maken.

Soms kunnen we jou al helpen met kleine ingrepen met grote voordelen:

2.1 Minder afwezigheden
Dankzij een effectief en betrouwbaar preventiebeleid zullen jouw werknemers minder dagen afwezig zijn.

2.2 Minder kosten
Minder arbeidsongevallen in jouw bedrijf zorgt voor veel lagere kosten tengevolge van afwezigheid.

2.3 Minder zorgen
Wij zorgen ervoor dat je je niet alleen geen zorgen hoeft te maken bij controles door overheidsinstanties en/of verzekeringsmaatschappijen, maar je kan dag in dag uit met een gerust hart ondernemen.

3.
Het is belangrijk voor je partners

KMO’s die bijvoorbeeld met multinationals willen samenwerken moeten vaak kunnen bewijzen dat ze een plan van aanpak hebben met betrekking tot veiligheid, welzijn van hun persoon en preventie.
Zo tonen ze aan dat ze een betrouwbare partner zijn op lange termijn.

4.
Het imago van je bedrijf

Wanneer je bedrijf op televisie, in kranten maar ook op sociale media komt, met nieuws dat werknemers gewond raken of in ‘slechte’ omstandigheden hun job moeten uitoefenen, is dat slechte reclame.
Vanzelfsprekend. Zeker omwille van de perceptie bij leveranciers, partners en -vooral- klanten kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor de omzet van je bedrijf.